mandag 16. februar 2009

Vinterparadis...

Etter helga på Røros kom vi hjem til skikkelig vinter. Det har vært nesten bart og kaldt i en lengre periode, men endelig kom det snø igjen. DET er vi glade for! Tirsdag kveld kjørte jeg opp på Henningvola med begge hundene i bilen, planla å ta en tur med hver av dem. Da vi kom opp, var det ingen andre å se, heller ingen biler. Tok sjansen på å ta med begge to på samme tur, og det gikk kjempe bra. Inni mellom hadde vi (Choco og jeg) små problemer med pubertetslusa som skulle henge i sela til Choco, inni mellom ble det også vel mye snørulling med Wilma.

I går, søndag, hadde vi avtalt skitur med Nina og co, og for et vær det ble! Hele dagen var det sol fra skyfri himmel. Hadde litt problemer med å bestemme meg for hvilken hund jeg skulle ta med. Men med løpetid på Choco og forventa stor trafikk i løypa, ble det Wilma. Nina tok med Casper for han er overlegen ovenfor Wilma, så vi slapp herjing i løypa. Vi hadde en knall tur, og Wilma var kjempeflink! Passering av masse folk og hunder gikk supert. Hun vil hilse på hundene ja, men hun er mye mer lydhør på skitur enn ellers :-) Noen få fikk hun hilse på, eller det vil si at det var umulig å unngå, ikke alle som har så mye regler. Hun var sliten etter turen, selv om jeg staket og løypa stort sett er flat.
I dag var det samme vær, så rett etter jobb tok jeg med begge to. Choco fikk først bli med på runden rundt vannet, og da fikk jeg trimma meg, for det var kaldt så det var bare å gå for å holde varmen. Choco var heller ikke så effektiv, savnet nok konkurranse. Tilbake ved bilen byttet jeg hund, og Wilma fikk en liten tur fram og tilbake. Kjempeflinke trekkhunden min, løper som en vind. Jeg staka som bare det for at hun ikke skulle trekke så mye, bare løpe, løpe. Det gikk bra, men 3-4 ganger hang hun i staver og bånd, gikk greit å bryte henne av med å stoppe. Ingen fart, er jo ikke noe gøy. Det virker også som hun skjønner "rolig-komandoen", og "ja" er framover eller full fart. "Stopp" øver vi også på, meget viktig å kunne:-), høyre og venstre skal vi også prøve å få inn, er ikke sikker på om det sitter hos C enda.... Jeg må bare passe på så det ikke blir for hardt for henne. Det er ekstremt viktig at hun syns at dette er gøy, og trene det inn nå mens galskapen/puberteten fremdeles er der. Skal gjøre et forsøk på å lære henne å spare på kreftene, det kan bli en utfordring.....

2 kommentarer:

  1. så godt i gang du er med treninga av trekkhunden wilma! :)

    her er det lite struktur på den treninga ennå. det er jo en utfordring bare at vi har ski og staver. og går så fort, da gitt! da er det jo gøy å henge i buksebeinet ;)

    SvarSlett
  2. Det er bare å glede seg til neste vinter skjønner jeg :) Phoebe viser også fine takter i skisporet, så jeg gleder meg stort til hun kan få trekke så mye hun vil.

    SvarSlett